tirsdag den 3. september 2013

Tøseaften på Geranium

Restaurant: Geranium
Hjemmeside: http://www.geranium.dk/

Jeg besøgte Geranium sidste fredag sammen med min gode veninde Katrine. Og ca. en halv time inden, vi skulle være der, åbnede himlen sig med masser og masser af regn. Jeg havde heldigvis set, at det måske ville komme til at regne lidt, men det her havde jeg nu ikke forventet. Jeg kom dog nogenlunde tør derhen, da jeg havde taget en paraply med, men stakkels Katrine var tør under regnjakken, hun havde taget på i sidste øjeblik, men resten af hende var drivvåd. Og det var sjov at se, da hun var gået ud på toilettet for at tørre sig lidt, hvordan tjeneren håndterede hendes serviet. Som altid blev den foldet pænt og lagt klar på bordet, men efter at han havde lagt den, kunne man se en mystisk og ret undrende udtryk på hans ansigt, og han tog den op igen og følte lidt på den, hvorefter den straks blev erstattet med en ny fra skuffen. Den var naturligvis blevet våd af at have lagt på hendes godt våde bukser. Heldigvis var det varmt nok i restauranten til, at hun ikke kom til at fryse i løbet af aftenen, og bukserne blev dog også mere og mere tørre i løbet af aftenen, og hver gang tjenerene skiftede servietterne hjalp det også lidt på det :)

Som snacks inden menuen fik vi:
Grene af vesterhavsost
Sprød kugle af gulerod og havtorn
Jordskok chips med valnøddecreme
Karl Johan suppe med syltet æggeblomme
Saltet okse og tørret  rødbede
"Lomme" med tørrede blomster og tørrede æbler
Sellerichips med tangsalt

Alle snacks var lækre. En del af dem kunne jeg genkende fra mit sidste besøg i Oktober 2012. Da jeg undersøgte denne dato, gik det desuden op for mig, at jeg nu har besøgt Geranium hele 6 gange. Og det er interessant at se, hvor meget de har udviklet sig over tiden. De har altid serveret smukke og elegante retter, men der er ingen tvivl om, at retterne er blevet finpudset meget over tiden, og jeg fornemmer ved dette besøg, at de bevæger sig i retningen af endnu mere simplistiske og super skarpe retter - især mht. hovedretten, men det hører i mere om senere.

Nå men det var en lille sidetur - nu tilbage til snacksene ... Mine favoritter denne aften var suppen og chipsen med selleri og tang.

Hertil fik vi et glas:
NV Goustan, Demarne-Frison, Champagne


Og herefter gik vi videre til menuen, hvor vi først fik
Geleret skinke og tomatvand
"Knivmusling"
Mælkeost & gæret saft på gulerødder

Af disse var det klart knivmuslingen, der var min favorit, hvor en tatar på knivmusling var placeret inde i en spiselig "knivmuslingeskal". Den var super let og delikat, og så var det sjovt, at man bare kunne spise det hele - det er et koncept, jeg har set og kunnet lide før.


Og aftenens første favorit var:
"Dildsten" med syltet makrel i midten serveret med frossen syltet agurk og en peberrod

Dette er faktisk ikke en blanding af ingredienser, der normalt falder i min smag, men her var det helt perfekt sammensat og præsenteret - og smagen var fantastisk frisk og intens.


De næste fire retter bestod af:
Bitre salat blade og rygeost
Brød på gamle kornsorter serveret med pisket smør
Biodynamiske løgvækster og smeltet høost
Kammusling, havtorn og strandplanter

Brødet er altid skønt på Geranium, og jeg kan godt lide, at de vælger at servere det som en ret istedet for, at det blot er på bordet under hele middagen. Derudover var salaten med rygeosten helt ubeskrivelig fantastisk. Det var en meget smuk ret, men samtidig havde man ikke forventet sig så meget af smagen. Det var jo bare nogle blade med lidt rygeost, men allerede efter første bid vidste jeg, at dette ville være min favorit denne aften. Og det er nok også en af de ting, jeg bedst kan lide ved Geranium, at det ofte er det simpleste, der virker bedst for dem.


Herefter fik vi:
"Forkullet" kartoffel serveret med en ske med røget fåresmør med karse og syre
Kulmule med söl og gæret kål (fik desværre ikke et billede af denne)

Og aftenens "hovedret" var:
Udbenet kyllingevinge fyldt med kylling, kærnemælk og enebær aroma

Og dette var klart den mindste og simpleste hovedret, jeg nogensinde har fået serveret, og det passer mig egentlig helt fint, da det jo blot giver bedre plads til alt det andet.


Vi fik vores predessert i køkkenet, som var en kølet te på lyng, tyttebær og hybenroser. Det var sjovt at se tjenerne udføre deres præcise arbejde. Vi så bl.a. salaten blive lavet, hvor visse blade blev placeret enkeltvis med en pincet.

Og det var da vi kom tilbage til bordet efter køkkenbesøget, at Katrines 4. serviet lå klar til hende :)

Og herefter fik vi vores to desserter:
Fåremælksyoughurt og sprøde rødbeder
Kompot på "Flore Danica" rabarber, marengs, krystaliseret timian og røget biodynamisk fløde

Og til kaffen/teen fik vi "grønne æg", som var chokolade æg fyldt med bl.a. flydende karamel og dækket med knust fyrrenål.

Begge desserter var skønne - især den første, der var dejlig frisk og smagfuld.


Til maden delte vi en vinmenu, da vi begge havde planer for næste dag, og vi derfor måtte holde os lidt tilbage. Vinene bestod af:
2011 Cuvée Bistroligie, Robinot, Loire
2009 Eden Riesling Feinherb, Orea, Saar
Højsommer, Kølster, Humlebæk (dette var en øl)
2009 Cuvée Oregané, Jean-Fransoise Ganevat, Jura
2007 Gavi Filagnotti, Casina Degli Ulivi, Piemonte
2011 Saint-Romain "Combe Bazin", Domaine de Chassornay, Bourgogne
2009 Rosso di Moltalcino, Stella di Campalto, Toscany
2010 Le Petit Beaufort Doux, Alice Beaufort, Bourgogne
2011 Spätburgunder Weissherbst, Krone, Rheingau

Vi havde en fantastisk aften på Geranium på trods af regnvejret og våde bukser.

Ingen kommentarer: